V 7+2 | Apelsin

2011-11-30 | Klockan 11:03:35 | Kategori: Vecka 08 | Besökare online nu:

Nu växer livmodern och blir lika stor som en apelsin, men den går ännu inte att känna utifrån. Vissa behöver kissa mycket oftare än vanligt. En orsak kan vara att livmodern trycker mot urinblåsan.

Embryot är närmare två centimeter långt. Än så länge mäts embryots längd som en rak linje från huvudet till stjärten.

Nu kan embryot göra några enkla rörelser. Armen har fått en armbåge, på händerna börjar fingrarna växa ut med simhud emellan, och tårna börjar utvecklas. Ögonen håller på att få ögonlock, men ligger ännu långt ut på sidan av huvudet. I munnen håller gommen, tungan och anlag för tänder på att bildas.

En liten del av tarmen ligger i navelsträngen strax utanför magen. Det beror på att tarmarna växer till så snabbt att de inte får plats inne i kroppen.
http://www.1177.se

Igår kväll härjade illamåendet från hell, då jag praktiskt taget kände mig sjösjuk och yr, men utan att spy. Hulkade när jag borstade tänderna, haha! Men annars var det en bra dag, med lite mindre trötthet trots att jag somnade i en hög i soffan när jag kom hem.

I förrgår var vi på mvc för ett första inskrivningssamtal med våran barnmorska, det var...ehh...spännande. För det första ropade de in oss en halvtimma för sent, sen mitt under mötet kom Wille på att han inte hade sin vigselring på fingret, och jag var snorstressad för att jag skulle hämta upp en minibuss och åtta Ullaredsresenärer en halvtimma senare. Vi pratade om tobak, mediciner, knark och alkohol - och jag fick lite ångest över att jag varit full i början av graviditeten (innan jag plussade såklart), ångest för jag har läst att det inte är någon fara om man råkar göra det de första veckorna, men tydligen är det fel. Cellbildningen avstannar under tiden man dricker. Nu minns jag inte riktigt hur många gånger jag drack alkohol under de första veckorna, men jag tror i och för sig inte att det är någon fara, men ändå...

Efter mötet låg typ tre barnmorskor på knä ute i väntrummet och letade under soffan efter min käre makes vigselring.
Den återfanns hemma i sängen senare.
Och jag fick ställa in Ullaredsresan eftersom minibussen var sönder.
Och så råkade jag bluddra ur mig att jag är gravid inför typ alla mina kollegor.
Haha, o´what a day!







KOMMENTARER

-> NAMN
-> E-MAIL

-> DIN HEMSIDA/BLOGG

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?



RSS 2.0