V 40+0 | Fullgången

2012-07-24 | Klockan 11:44:28 | Kategori: | Besökare online nu:
Jag har inte skrivit här på ett tag, orden tog slut och känslorna tog över.
Jag behövde andrum, och jag behövde tänka.
I fredags, den 20 juli 2012 var det Ians beräknade födelsedag, jag skulle gått in i vecka 40+0, och kvällen innan grät jag.
 
Som ett barn.
Otröstlig med Ian i min famn.
Sörjde förlusten av en graviditet,
av att sommaren inte blev som jag förväntade,
av att inte få ett ordentligt avslut.
Av att inte minnas när mitt barn kom till världen,
eller att inte finnas där direkt när han kom ut.
Det är mycket att sörja över i allt det här.
Den eviga skulden mot mitt barn som då och då tar överhanden,
ger sig till känna.
 
Men också så mycket att glädjas över.
Ian lever.
Han finns.
Är.
Och han mår bra.
Han mår bra.
Vi mår bra.
 
Jag har känt Bror Jack Ian Engelbrektsson i femton veckor. Vi har sett honom utvecklas, från näst intill ett foster, med klibbig hud och lanugohår över hela kroppen - till den lilla pojke som ligger här bredvid mig och jollrar, snackar, smackar och upptäcker sin omgivning med stora mörka ögon..
 
Vi har fått varit med om en tre månader lång resa i en värld som vi knappt visste fanns, suttit vid Ians kuvös timme ut och timme in, vakat över honom, viskat till honom, skickat styrka till honom, jag har nästan svimmat av stress och utmattning efter att Ian slutat andas och blivit slapp och blå och rasat ihop på sin fars bröst, och fått lära mig hur man visar kärlek till sitt barn som man knappt får röra, vi har skrattat och gråtit om vartannat, jag har försökt att pumpa mjölk bakom en liten skärm på en intensivvårdsavdelning - med läkare och akutteam springandes förbi en - för att rädda livet på andra pyttebebisar, jag har tvingat mig själv att älska redan från första dagen - trots att rädslan för att förlora det jag älskade gör det hela väldigt svårt, jag har knutit an och har haft svårt att lämna honom där i kuvösen på kvällarna, jag har träffat på så många älskvärda människor under dessa månader - som brinner för sitt jobb på neonatalavdelningarna, och jag har förstått varför man skall lägga en slant i de där bössorna framme vid kassan på världens största hamburgerresturang.
 
 
Ian.
Som redan när han vägde 555 gram, den 8 april i år, hade en personlighet.
Var en person.
Som lät som en nyfödd kattunge när han skrek.
Han som gillade att ligga naken och spralla med benen inne i kuvösen.
Han som inte var som andra prematurer.
Han som var en stor bebis i en liten bebis kropp.
 
I fredags var det Ians egentliga födelsedag.
Den 20 juli 2012 var dagen då han var beräknad, och vi slutar här med att räkna hans ålder i graviditetsveckor.
Nu är han alltså 15 veckor gammal okorrigerat.
Eller 4 dagar gammal om man räknar hans korrigerade årlder.
 
Och det pirrar i min mage hela tiden.
Av kärlek till Ian, och av kärleken till hans pappa.
Tar vara på nuet och längtar efter framtiden.
Det skall bli så fantastiskt att få följa Ian genom livet ♥
 
Alldeles, alldeles underbart...
 
 
 
 

Anna

Idag blev vi utskrivna från sjukhuset. V 39+1, på vår sons 3 månaders dag. 3000 gram tung och 48 cm lång. Utan sond och syrgas. De som ser honom nu ser bara en i deras ögon nyfödd pojke, på gott och ont. Vi ser så mycket mer. Går inte en dag utan att jag fäller tårar över att det blev som det blev, inte kunnat släppa det. Just nu ligger dock en (fortfarande liten )perfekt grabb på mitt bröst och knorrar på och jag kan bara njuta. Styrkekramar för våra fina grabbar!



2012-07-24, 16:53:42

Tanna

Ja vilken resa ni gått igenom, och det är bara början. Nu startar ett nytt kapitel, sånna "normala" babysaker och nästa sommar kommer ni ha fullt upp med att springa efter Ian i full galopp :)



2012-07-24, 19:53:52 URL: http://tannaodevil.blogg.se



KOMMENTARER

-> NAMN
-> E-MAIL

-> DIN HEMSIDA/BLOGG

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?



RSS 2.0