V 21+2 | Inne i vecka 22

2012-03-12 | Klockan 19:42:34 | Kategori: Vecka 22 | Besökare online nu:


Hämtade ut en babybox från Baby to be idag på ett av Apoteksgruppens apotek. Den innehöll två påsar tuggummi, två nappar, vitaminer till mig, några tidningar och lite prover på babyolja, tvål och så vidare från SebaMed. Alltid trevligt med gratis grejer. "Grattis!" sade kvinnan på Apoteket och räckte över boxen till mig, "tack!" sade jag och kände mig stolt :)

Kroppen: I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Barnet: Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.
familjeliv.se

Jag vet inte om benen svullnar så värst mycket, kanske lite - känner ett tryck i dem på eftermiddagen typ, men inga hysteriska strumpränder än så länge. Däremot så känns det som om överkroppen svullnar framåt kvällen. bröstkorgen blir större typ. Mycket märkligt, vet inte om det är så, eller att jag inbillar mig att jackan känns trängre på kvällen än på dagen.

I lördags hamnade vi på GeKås i Ullared, och fann oss plötsligt ståendes på babyavdelningen.
Jesus.
Det finns inte bara en gosig filt, utan tio. Det finns inte bara en sorts nappflaska, utan tjugo. Jag fick nästan ett epileptiskt anfall av alla sakerna. Jag gick runt där och mest stirrade rakt fram och försökte med affirmationen "Slappna av, du är inte på väg att bli neurotisk, du kommer att bli en fantastisk mamma även om du får panik inne på GeKås babyavdelning..."
Så många färger, så många former, så många Barbapappor.

Det löser sig nog.
Jag konstaterade fint till min älskade make när vi lämnade babyavdelningen:
"Nästa gång vi åker hit så tror jag att det kan vara bra att ha gjort en lista på det vi skall ha i babyväg..."

Pytte härjar på i magen, kickar mig gärna långt ner i livmodern till vänster. Ibland känner jag en liten bula utanpå magen, som förflyttar sig, antar att det är Pytte jag känner. Om jag petar lite hårt, så försvinner bulan in i magen igen.
Pyttes pappa har känt Pyttes sparkar några gånger, men ofta är det så att Pytte slutar sparka om jag eller Pyttes pappa lägger handen på magen.
Jag spelar Jojje Wadenius-låtar för Pytte i magen varje kväll, innan jag skall sova. Särskilt mycket spelar jag "Mitt lilla barn", mest för att den är grym.




KOMMENTARER

-> NAMN
-> E-MAIL

-> DIN HEMSIDA/BLOGG

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?



RSS 2.0